Яким чином вирішувати питання розміщення на території міста торгових та агітаційних палаток, надувних конструкцій для дітей, прокату велосипедів, дитячих автомобілів, сезонних тимчасових торгових об’єктів тощо?

 

На сьогодні правове регулювання цього питання законодавством на належному рівні не здійснено. Вимоги законодавства є суперечливими з огляду на вимоги земельного законодавства з одного боку та характер об’єктів благоустрою як цілісних комплексних об’єктів, а також тимчасовий допоміжний характер підприємницької діяльності на вказаних об’єктах (кіоски, палатки, лотки, атракціони тощо) з іншого боку.

На нашу думку із ситуації доцільно виходити наступним чином. Відповідно до статті 14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» об'єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством. Провадження підприємницької діяльності (надання послуг прокату атракціонів, вело-, електромобілів тощо) здійснюється на території об’єктів благоустрою (парки, площі, вулиці тощо).

Дана діяльність має сезонний (тимчасовий) характер. Вона створює сприятливі умови для життєдіяльності жителів міста і узгоджується з призначенням відповідного об’єкту благоустрою (відпочинок, харчування чи отримання інформації (для агітаційних палаток).

Відповідно до частини другої стаття 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» балансоутримувач забезпечує належне утримання та своєчасний ремонт об'єкта благоустрою власними силами або може на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи, організації. Відповідно до частини четвертої стаття 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на території об'єкта благоустрою відповідно до затвердженої містобудівної документації можуть бути розташовані будівлі та споруди торговельного, соціально-культурного, спортивного та іншого призначення.

Власники цих будівель та споруд зобов'язані забезпечити належне утримання наданої їм у встановленому порядку земельної ділянки, а також можуть на умовах договору, укладеного з балансоутримувачем, забезпечувати належне утримання іншої закріпленої за ними території (прилеглої території) та/або брати пайову участь в утриманні об'єкта благоустрою.

На нашу думку для вирішення питання доцільно передбачити у правилах благоустрою порядок провадження підприємницької та агітаційної діяльності на об’єктах благоустрою. Необхідно визначити відповідні місця на території об’єктів благоустрою (передбачити межі території, яка може закріплюватися), види допустимої підприємницької діяльності на них та обсяги пайової участі (для комерційної діяльності).

Передбачити оформлення відносин між суб’єктами підприємницької діяльності та балансоутримувачем шляхом укладення договору про закріплення за першими території (її частини) об’єкту благоустрою на певний час та їх зобов’язання брати пайову участь в утриманні об’єкту благоустрою. Доцільно передбачити можливість закріплення однієї і тієї ж території одночасно за кількома суб’єктами (наприклад для осіб, які здійснюють прокат). Якщо стоїть питання надходження до бюджету, то це питання можна вирішити через частку прибутку відповідного комунального підприємства-балансоутримувача, яка зараховується до бюджету міста або через оподаткування його прибутку.

Таким саме чином можна вирішувати питання і щодо кіосків, які легко знімаються.

Вказане дозволить оперативно та розумно вирішувати питання використання об’єктів благоустрою.

Посилання на офіційне джерело (сторінка 8)

м. Рівне, Центр надання адміністративних послуг, 2018